Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Orthopedagogics --- Psychiatry --- socio-emotionele stoornissen --- orthopedagogiek --- #gsdbP --- #GSDBP --- kinderen met emotionele problemen --- emotionele opvoeding --- autisme
Choose an application
Leer te durven! is een evidence-based groepstraining ontwikkeld voor kinderen van acht tot en met dertien jaar met te veel angst. In acht bijeenkomsten van anderhalf uur leren de kinderen met behulp van oefeningen hun angst aan te pakken en weerbaarder te worden. Deze trainershandleiding leert u te werken met de methode 'Leer te durven!' en met het bijbehorende werkboek voor kinderen.
467 --- 606.4 --- Angsten --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- angst --- empowerment --- Psychiatry --- kinderpsychotherapie --- Psychology --- Psychologie --- Psychiatrie
Choose an application
Te vaak is er in de hulpverlening aan ouders en kinderen die vastlopen door ontwikkelings- of opvoedingsproblemen alleen oog voor 'het lastige kind'. Onterecht! Goede hulpverlening staat of valt met aandacht voor de context van het kind en van de ouders, en met een vertrouwensrelatie die gebaseerd is op veiligheid en respect voor alle betrokkenen. Vaak zijn etiketten (zoals ADHD, PDD-NOS) en medicatie dan helemaal niet nodig.
Leer- en gedragsproblemen. --- Orthopedagogics --- gedragsstoornissen --- leerstoornissen --- Psychologie --- 460.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Angsten --- Orthopedagogiek - Handboeken --- Kinderen --- Hulpverlening --- Jeugd --- Orthopedagogiek --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Kinderen die getuigen zijn van geweld tussen hun ouders, kunnen gedragsproblemen krijgen. Daarnaast veroorzaakt dit dikwijls gevoelens van angst en depressiviteit. In dit boek wordt ingegaan op de achtergronden van deze problematiek en op wat het geweld voor gevolgen voor de kinderen heeft. Daarbij wordt een onderscheid gemaakt tussen de gevolgen op korte en lange termijn. Vervolgens wordt ingegaan op de signalen die deze kinderen afgeven en op de wijze waarop hulpverleners planmatig de behandeling op zich kunnen nemen. Tot slot wordt het perspectief van de hulpverlening beschreven
Gezin --- Geweld --- Relatie ouder - kind --- 308.2 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Gezin (Ouders) --- Kinderen --- huiselijk geweld --- kindermishandeling --- forensische psychologie --- Sociologie van gezin en familie
Choose an application
159.91 --- #PEDA *6.582 --- #PEDA *6.07 --- #GSDBP --- 467 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Orthopedagogie --- 462 ) * KINDEREN MET AFWIJKENDE VERSTANDELIJKE VERMOGENS --- 376.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Emotionele stoornissen --- Kinderen --- Opvoeding --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Emotional problems of children. --- Emotions and cognition. --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie
Choose an application
Wat ervaart een kind de eerste uren nadat het ter wereld kwam? Kon het voordien al iets voelen of waarnemen? Waarom kunnen wij ons niets meer herinneren uit onze eerste levensjaren? Is het verstandig om een kind tegelijk verschillende talen aan te leren? Wat kan je ondernemen tegen pestgedrag? Klopt het dat de puberteit op een steeds jongere leeftijd een aanvang neemt? In welk opzicht is blijvende groei mogelijk in de volwassenheid? Bestaat er echt zoiets als een mannelijke menopauze? En valt er iets te doen tegen de cognitieve achteruitgang bij het ouder worden?Psychologie van de levensloop geeft niet enkel antwoord op al deze vragen, maar plaatst een en ander ook binnen een overzichtelijk kader. Je vindt er een systematisch overzicht van hoe de mens evolueert van de wieg tot het graf. In tien hoofdstukken wordt de hele levenscyclus doorgelicht. In elke levensfase wordt zowel aandacht besteed aan de lichamelijke ontwikkeling voor zover die relevant is voor het gedrag, als aan de evolutie op cognitief, sociaal en emotioneel vlak.Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid van de geselecteerde inhouden en aan de helderheid en de didactische opbouw van de tekst. Het boek verzamelt de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar illustreert die telkens met zeer herkenbare voorbeelden en observaties uit het alledaagse leven.Psychologie van de levensloop richt zich in de eerste plaats tot studenten en afgestudeerden uit de diverse psychosociale, pedagogische en paramedische opleidingen. Maar gezien de levensnabijheid van het onderwerp zal ieder die geboeid is door de mens en zijn ontwikkeling, er heel wat inzichten uit halen.
416 --- ontwikkelingspsychologie --- levenslooppsychologie --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- Developmental psychology --- levensloop --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- motorische ontwikkeling --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- #KVHB:Levensfasen --- Cognitieve ontwikkeling --- Intelligentie --- Motorische ontwikkeling --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Persoonlijkheidsleer --- Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie. --- cognitieve ontwikkeling --- emotionele problemen --- intelligentie --- persoonlijkheidsleer --- Onderwijs --- Opvoeding --- Handbooks, manuals, etc. --- Man --- Volwassene
Choose an application
Opgroeien tot een emotioneel evenwichtige persoonlijkheid is een levenslang proces. Scholen hebben steeds vaker te maken met kinderen die emotioneel in de knel komen te zitten en het aantal kinderen met emotionele problematiek in de jeugdhulpverlening neemt sterk toe. Emotiemanagement voor Kids biedt leraren en hulpverleners handvatten om kinderen op een goede manier te ondersteunen in deze ontwikkeling en kent een degelijke theoretische basis. Het is een krachtig instrument om kinderen te leren omgaan met hun emoties. Deel 1 biedt spelen en activiteiten die kunnen ingezet worden vanaf kleuteronderwijs tot in het 6de leerjaar. Deel 2 is meer individueel gericht en biedt een curatieve aanpak voor kinderen vanaf 10 jaar met emotionele problemen zoals faalangst, verlegenheid, jaloezie, verdriet, ruzie, gebrekkig zelfvertrouwen en gevoeligheid. Deel 3 kan ingezet worden voor kinderen met een negatief zelfbeeld. De werkbladen staan apart op een cd-rom.
Emotie --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Didactics of social education --- emoties --- relationele vorming --- sociale opvoeding --- 415.3 --- didactiek --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale vaardigheden --- 471.44 --- 478.9 --- Emoties(Gevoelens) --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Meervoudige intelligentie --- Psychotherapie --- Emoties (Gevoelens) --- agressie, emoties, instinct, motoriek en wil --- gevoelens --- Uitvoerende functies --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- Contains audio-visual material
Choose an application
Educational psychology --- Personality development --- Affective and dynamic functions --- leerproblemen --- emotionele problemen --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- faalangst --- psychologie --- zelfwaardering --- 464 --- 467 --- Basisonderwijs --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- leermoeilijkheden --- Emotionele stoornissen ; kinderen --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- Leerstoornissen ; kinderen --- Emotionele problemen --- Leerproblemen --- Welbevinden --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 467 ) Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- kinderen met emotionele problemen --- kinderen met gedrags- en gevoelsproblemen --- kinderen met leerproblemen --- 376.5 --- Emotionele stoornissen --- Faalangst --- Gedragsstoornissen --- Leerstoornissen --- Motivatie --- orthopedagogiek --- leerlingen : problemen (ler) --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Onderwijs. --- Leermoeilijkheden. --- leerlinggedrag --- leerkrachten-leerlingen --- #gsdbP --- 371.21 --- 159.94 --- 371.22 --- 376
Choose an application
Dit deel uit de reeks Katernen rond Specifieke Onderwijsbehoeften biedt scholen een aantal kapstokken om ontwikkelingsgericht te werken met kinderen met ernstige emotionele of gedragsstoornissen. De publicatie richt zich in de eerste plaats tot type 3 scholen in het buitengewoon onderwijs, maar de bijeengebrachte informatie kan ook inspirerend zijn voor andere scholen die werken met kinderen met socio-emotionele problemen of stoornissen. Elk van de kinderen met gedrags- en emotionele stoornissen heeft een eigen gecompliceerde en unieke problematiek. Toch onderkent men als kenmerkende eigenschappen: een sociaal onvermogen zich in te passen en cognitief te functioneren. Vanuit een visie op de ondersteuningsnoden van deze kinderen zoeken de auteurs naar een werkbaar instrument om gepaste doelen te kiezen. Ze beperken zich tot de twee belangrijkste domeinen: sociaal-emotionele ontwikkeling en leren leren.
Emotionele stoornissen --- Gedragsstoornissen --- Kinderen --- Onderwijs. --- Orthopedagogics --- orthodidactiek --- buitengewoon onderwijs --- socio-emotionele stoornissen --- #KVHB:Buitengewoon onderwijs --- #KVHB:Gedragsstoornis --- #KVHB:Orthopedagogie --- gedragsproblemen --- kinderen met emotionele problemen --- type 3 --- 467 --- Buitengewoon onderwijs --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs type 3 --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- 120484.jpg --- Emotionele stoornissen ; kinderen ; onderwijs --- Gedragsstoornissen ; onderwijs --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- 376 --- Ontwikkelingsdoelen --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Leren leren --- Ontwikkelingsdoel --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsstoornis
Choose an application
Een overzicht van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Leerproblemen op volgende gebieden worden besproken: technisch lezen, begrijpend lezen, spellen, rekenen, taal en beginnende geletterdheid, interactief leesonderwijs voor kleuters, werkgeheugen, emotionele gedragsproblemen, agressief gedrag, ethnische verschillen in de klas. In dit boek wordt een overzicht gegeven van recente ontwikkelingen in het onderzoek naar interventies op het gebied van onderwijsleerproblemen. In elk hoofdstuk wordt, op basis van de kenmerken van het betreffende onderwijsleerprobleem, geschetst waar interventie op gericht zou moeten worden. Daarna worden elementen van effectieve interventies behandeld en, in sommige hoofdstukken, specifieke interventies besproken. Het boek is bedoeld voor (ortho)pedagogen, (school)psychologen en onderwijskundigen, die op het gebied van onderwijsleerproblemen werkzaam zijn, en voor studenten die daartoe opgeleid worden. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- leerproblemen --- Learning disabled children --- Education --- Netherlands --- 464 --- Agressieve kinderen --- Begrijpend lezen --- Diversiteit --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Geheugenproblemen --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Leesproblemen (Kinderen met leesproblemen, Leesstoornissen)) --- Ontluikende geletterdheid --- Rekenproblemen(Kinderen met rekenproblemen, Dyscalculie) --- Spelling --- Technisch lezen --- Leerproblemen --- 120170.jpg --- Leerstoornissen ; basisonderwijs --- Kinderen met leerproblemen --- Leren --- Leesproblemen --- Spellingproblemen --- Taalproblemen --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Leerprobleem --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Taalprobleem --- Geheugenprobleem --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Inclusie --- Maatwerk
Listing 1 - 10 of 25 | << page >> |
Sort by
|